Recenzie „Povestea cafelei turcești” de M. Sabri Koz și Kemalettin Kuzucu

• 45
  •
  •
  • 1
  •
  •

Ador cafeaua! Uneori când îmi lipesc buzele de marginea ceștii de cafea mă afund ca într-o sărutare voluptoasă și fierbinte, parfumată ca un colț de rai și amăruie ca un fruct exotic. Fiori de plăcere se coboară pe gâtlej, emoțiile se împletesc cu senzațiile olfactive și aproape întotdeauna zâmbesc satisfăcută când mă desprind din îmbrățișarea pătimașă a ceșcuței de cafea.

Licoarea fierbinte și amară, mă umple de fericire cu aroma sa intensa, mireasma inconfundabilă îmi îmbată simțurile şi îmi trezește spiritul… sunt o coffeelover ce să îi faci? Iar când am văzut cartea Povestea cafelei turcești la editura Corint, am zis că e neapărat să o am.

De când mă ştiu mi-a plăcut cafeaua. De la parfumul ceştii aburinde, până la voluptatea gustului profund ce îmi înseninează fiecare dimineață. Am probat tot felul de sortimente, însă nu am băut niciodată o cafea turcească. Pot să spun că nu îmi plac cele în amestec, nici surogatele, nici cea instant, nici măcar după capuccinno nu mă dau în vânt. În schimb îmi place cafeaua proaspăt măcinată, fierbinte şi neagră, fără nici un pic de zahăr, poate doar o idee de cardamom.

Cărțile și cafeaua au fost întotdeauna prietene apropiate și de-a lungul timpului au avut o legătura absolută cu oamenii cărora le place să savureze această băutură și să aprecieze o carte bună. În istoria literaturii, toată lumea cunoaște relația intensă care a existat dintotdeauna între cei mai prestigioși scriitori și intelectuali în general și locurile unde se servea cafea. De fapt, cafenelele literare erau foarte populare în secolul trecut.

Povestea cafelei turcești

Povestea cafelei turcești

Autor(i): M. Sabri Koz, Kemalettin Kuzucu
Editura: Corint
An apariție: 2019
Număr pagini: 272

Povestea cafelei turcești este o carte superbă și pentru cei care apreciază această băutură magică poate fi interesant să cunoască și alte moduri de preparare a cafelei, precum și să îi descopere originea, istoria sau tipurile de cafea existente în toată lumea.

Cafeaua turcească este moștenirea culturală a umanității, procedeul de preparare fiind patrimoniu Unesco. Cartea de astăzi ne poartă pe malurile Bosforului, prin istoria și cultura Turciei, toate având ca numitor comun aromata cafea.

Cartea nu este despre rețete așa cum mi-am închipuit eu, ci mai degrabă o enciclopedie interesantă în care parfumul de cafea ne poartă prin cafenelele istorice ale Turciei, o poveste grafică, ce conține o mulțime de imagini magnifice, pline de culoare și o grămadă de informații interesante.

Cultura și tradiția cafelei turcești datează din secolul al XVI-lea, când cafeaua a fost servită pentru prima dată în cafenelele din Istanbul. Este una dintre cele mai vechi metode de preparare a cafelei care este folosită și astăzi. Tehnicile tradiționale folosite au condus la dezvoltarea unor instrumente speciale precum ibricul special, realizat de obicei din cupru, numit cezve și ceașca de cafea numită fincan, în care se adună spuma aromată, pentru a îmbăta simțurile și a grava cea mai delicioasă amintire cu parfum de cafea.

Totodată aflam cum cafeaua turcească nu este doar o băutură, ci este și o practică care reunește spații culturale, valori sociale și credințe. Rolul său de socializare datează de la deschiderea primelor cafenele. Povestea cafelei exact despre asta este, o povestea a cafenelelor turcești din cele mai vechi timpuri și până astăzi, pentru că, odată adusă din Yemen, cafeaua a devenit repede un adevărat obiect de cult, o tradiție în Imperiul Otoman ce s-a răspândit treptat în toată Europa.

În familiile turcilor modul de preparare a cafelei se învață din generație în generație și este interiorizat ca un element al modului de viață turcesc, unde cu efectul său profund asupra stilului de viață, cafeaua turcească joacă un rol central în cultură ca model de ospitalitate și prietenie.

O carte super interesanta pe care vă invit să o citiți.

• 45
  •