Recenzie „Nepovestitele iubiri. 7 minibiografii sentimentale” de Tatiana Niculescu

• 19
  •
  •
  • 1
  •
  •

Întotdeauna mă feresc să citesc cărți ce trezesc emoții adolescentine. Genul romance nu este foarte pe gustul meu și prefer cărțile cu substrat istoric, chiar dacă ficțiunea ce scânteie între paginile fiecărui volum nu e tocmai ancorată în realitate.

Nepovestitele iubiri. 7 minibiografii sentimentale de Tatiana Niculescu a ajuns la mine prin curtoazia celor de la Libris, ce mi-au oferit-o cu ocazia târgului de carte online. Acest volum este cel mai elocvent exemplu că o carte nu trebuie judecată după copertă sau după titlu și tocmai de aceea eu voi continua să fac recenzii, pentru ca voi cei care urmăriți astfel de recomandări să faceți alegerile corecte mai ușor.

Cartea Tatianei nu aș fi cumpărat-o niciodată, însă acum după ce am citit-o îmi dau seama cât de săracă eram și cât m-a îmbogățit sufletește fiecare din cele șapte povești, în care dragostea are rolul cel mai important în a schimba istoria, iar relatarea ei se face dintr-un unghi diferit față de privirea unui cronicar. Toate întâmplările sunt relatate cu o gingășie pe care doar ochii unei femei o pot surprinde între rânduri grăbite din scrisori pierdute în negura timpului.

Această carte este despre dragoste. Dar nu despre romantismele tandre și pașnice ale cuplurilor obișnuite, ci despre cele mai aprinse pasiuni și cele mai furtunoase iubiri pe care personaje reale, despre care cronicile timpului au vărsat râuri de relatări, le-au trăit departe de ochii curioșilor. E o carte despre iubiri adevărate trăite de oameni de rând, de adolescenți sau oameni maturi și de personaje marcante dintr-o anumită epoca a istoriei, unde Tatiana ne relatează iubirile profunde a celor care, din cauza sentimentelor lor scandaloase, au ajuns să-și facă un iad în viață sau pur și simplu să-și sacrifice existența de dragul pasiunii neînfrânate sau chiar din cauza ei…

Tatiana Niculescu folosește micile istorii personale pentru a ne trezi curiozitatea, când vine vorba de cărțile dedicate personalităților istorice.

Fiecare poveste se destăinuie mereu dintr-un alt unghi decât cel îndeobște acceptat de istoria oficială. Inspirate din biografii, mărturii și situații reale, cele șapte povestiri de dragoste construiesc un univers al iubirii dincolo de spațiu și timp, în șapte tablouri din galeria afectivă a unei lumi de mult pierdute.

Istoria nu amintește și nu mărturisește nimic despre iubirile fierbinți trăite de protagoniștii fiecărei povestiri, dar Tatiana Niculescu o face cu o candoare absoluă. Dintre cei care nu au însemnat nimic, din pasiunile celor care rămân supraviețuitori autoarea extrage esența virtuozității, corectitudine ce îi împinge pe îndrăgostiți la cele mai extreme gesturi și cu o tandrețe ieșită din tiparele cărților bazate pe întâmplări reale, ne arată că a fi îndrăgostit înseamnă a cupla durerea cu sufletul pentru că pasiunea e întotdeauna de neoprit, iar uneori iubirea se transformă în dezastru.

Este prima mea întâlnire cu această autoare și cele șapte minibiografii sentimentale, ce se leagă mai mult sau mai puțin de spațiul românesc, care sunt foarte bine documentate, argumentate chiar de poze ale locurilor și personajelor descrise, m-au surprins într-un mod plăcut.

Ușor de citit, ca o șoaptă susurata într-o după-amiază de vară târzie, cartea îți lasă un gust dulce amărui, în care conștient că nu poți schimba nimic, ai vrea să schimbi totul.

Neagu Djuvara, principesa Elisabeta, Constantin Poroineanu, Florence Baker sau oameni cu totul necunoscuți se întâlnesc în necugetate, năbădăioase, trădate sau interzise pagini de viață de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, iar noi, cititorii, îi însoțim la Nisa, la Londra, la Paris, la Sulina, în Basarabia sau într-un sătuc din Lombardia, stârniți de curiozitatea intensei lor trăiri erotice.

Ce spui? Îndrăznești să arunci o privire în alcovul întunecat al istoriei?

• 19
  •