Inspecţia Tehnică Periodică, unde, când şi cum facem ITP-ul?
Verificarea periodică a autovehiculului nostru dar, mai ales respectarea termenilor de revizie recomandaţi de producător este cheia succesului pentru a optimiza performanţele maşinii şi exploatarea acesteia în siguranţă.
În general este bine să nu aşteptaţi expirarea inspecţiei periodice, fapt care este sancţionat cu reţinerea certificatului daca sunteti controlati in trafic de catre agenti si se constata ca ati depasit termenul ITP, ci să vizitaţi din timp un service autorizat pentru a face programarea ITP-ului. Ideal ar fi sa aveți o lista service-uri auto, pentru a evita aglomerația sau amânarea ITP.
De reţinut că autovehiculul nu are drept de circulaţie după expirarea ITP-ului precedent!
Documentele necesare pentru a efectua Inspecţia Tehnică Periodică:
- C.I. al celui care se însoţeşte vehiculul
- Carte de identitate a vehiculului (CIV) în original sau copie cu ştampila a cărţii de identitate a vehiculului dacă acesta este sub un contract leasing, (propietar fiind societatea de leasing), acest lucru fiind menţionat la rubrica “Deţinător”.
- Certificatul de înmatriculare al autovehiculului
- RCA valabil.
Unde se face ITP-ul?
Pentru a efectua Inspecţia Tehnică Periodică, trebuie să vă prezentaţi cu maşina la doar la staţiile autorizate RAR. Lista acestora o poti consulta pe StatiiITP.ro inspectia tehnica periodica.
Pentru a beneficia de cele mai bune servicii alegeţi o staţie cu echipament de calitate, renumită în domeniu.
Staţiile ITP sunt clasificate după vehiculele cărora le poate face inspecţia tehnică, aşadar trebuie să te prezinţi la cea care poate face inspecţia tehnică a vehiculului tău:
- clasa I – moto
- clasa II – autoturisme şi autovehicule cu masă maxim autorizată ≤ 3.5 t
- clasa III – autovehicule cu masă maxim autorizată ≥ 3.5 t
Când trebuie să facem Inspecţia Tehnică Periodică?
În general Inspecţia Tehnică Periodică se realizează la un interval de doi ani, însă dacă maşina este folosită în regim de transport persoane, cum ar fi TAXI, atunci ITP-ul se face la 6 luni.
Dacă tocmai ai achiziţionat o maşină nouă, ITP-ul îl vei face peste 2 ani.
Pentru realizarea ITP nu este nevoie să se prezinte propietarul maşinii.
Cum trebuie să te pregăteşti pentru a trece ITP-ul?
Pentru a fi sigur că vei trece de inspecţie tehnică fără incidente neplăcute, maşina trebuie să fie conformă. Motive de respingere a inspecţiei :
- faruri sparte sau crăpate, defecţiuni ale sistemului de iluminare
- sistem de iluminare sau lumini neomologate, montate pe autovehicul (xenon aftermarket este interzis)
- anvelope de dimensiuni diferite faţă de cele menţionate în Cartea de Identitate a maşinii sau diferite pe trenul anterior şi posterior (maşinile care aşa sunt prevăzute de producător, făcând excepţie), jante de dimensiuni mai mari decat cele mentionate
- parbriz fisurat
- folii neomologate RAR aplicate pe suprafeţele vitrate
- rugină vizibilă pe elementele de rezistenţă
- defecţiuni ale sistemului de direcţie
- defecţiuni ale sistemului de suspensie
- sistem de frânare nefuncţional
- depăşirea limitelor acceptate pentru noxele corespunzătoare normei Euro a maşinii
- neconformitatea seriilor de caroserie sau motor
În ce constă această verificare?
Pentru verificare maşina trebuie prezentată curată pentru a se putea vizualiza toate elementele ce trebuiesc inspectate. Anvelopele conforme cu anotimpul în care se efectuează ITP-ul, trebuie să aiba presiunea aerului conform indicaţiilor producătorului.
Se verifică:
Identificarea autovehicului
- verificare serii caroserie
- verificare serii motor
Apectul general
- urme de accidente
- urme de rugină
- culoarea conformă
- anvelope
- prezenţa echipamente auxiliare ( trusa sanitară, triunghi reflectorizant, etc)
Verificarea stării tehnice
Verificarea emisii noxe în limite legale
Verificarea sistemului de frânare
Teste elemente mobile
Ce poate merge rău?
Clar, cel mai aiurea lucru este să fii respins, dacă nu ai respectat unul dintre sfaturile de mai sus, pentru că până nu rezolvi defecţiunile nu ai voie să circuli cu maşina.
Maşina poate fi blocată de RAR
Toate unităţile autorizate de către RAR pentru a face ITP accesează şi efectuează inspecţia în timp real, în baza de date a RAR, adică fiecare parametru introdus în calculator, este înregistrat fără a putea suferi modificări ulterioare.
Uneori echipa de control RAR Bucureşti blochează o anumită maşină în timpul efectuării inspecţiei ITP. Acest lucru se face în mod aleatoriu.
Pe mine m-a nimerit şi anul acesta şi acum doi ani. Tot ce trebuie să faci este să aştepţi un supraevaluator RAR, inspector care va reefectua ITP-ul şi va valida rezultatele.
Pentru mai multe informații puteți vizita site-uri care oferă stiri din domeniul auto.
Odata cu ridicarea taxei de timbru cred ca va fi o avalansa de masini second aduse de afar, vor avea de lucru. Daca vrei sa nu fi purtat pe drumuri, ar trebui sa te duci pregatit.
ITP-ul, reviziile periodice sau simple revizii mai ales cand plec la un drum lung le fac la service autorizat si de incredere.
Foarte documentat si obiectiv articolul. Imi fac ITP-ul din timp tocmai pentru a evita aglomeratia. Pentru siguranta noastra, e foarte bine sa verificam masina periodic.
in strainatate costa 30-100 euro, si in Manelistan costa circa 100 euro, desi noi avem salari medii de 300 euro si europenii de 2500 euro de ce platim la fel, specialisti nostri sant tufa de venetia nu ca experti din occident si aparatura de testare cumparata de la cimitirul de masini la chilogram, sa intelegem ca asa isi fac palate cu turnuleti patroni pe spinarea fraierilor cand in occident un patron cu putin depaseste salariul mediu maxim 4000 euro/ luna la noi scoate 40.000 euo/ luna platind angajati la negru cu 400 euro sau pe acte cu 200 euro plus evaziune fiscala si aparatura de la cimitirul de masini adica de la gunoi cumparata la pret de fiare vechi. In occident toata testarea dureaza 3 minute maxim 5 daca sant probleme la noi trage de timp 15-30 minute uneori si o ora ca sa justifice pretul enor si sa mai ceara si spaga. Romani sant corecti, destepti, harnici, curati e prost pamantul ca ii tine. In Romania trebuie sa coste maxim 20 de euro. Pai de 100 euro eu schimb tot la un service motor filtre lichide radiator conducte anvelope, ei muncesc 3 minute si vor cat muncesc alti la service in 16 ore.