De ce este important ca acidul folic să facă parte din dieta noastră

acid folic in sarcina
Share the joy
  • 33
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Acidul folic: rol, beneficii, recomandări și contraindicații

Acidul folic, cunoscut și sub numele de vitamina B9 sau folat și este un tip de vitamină solubilă în apă care face parte din complexul B. Acidul folic are mai multe funcții în organism, dar în principal ajută la formarea celulelor responsabile de creștere și dezvoltare a organismului.

În corpul nostru se regăsește sub formă de ion folat și este introdus în alimente ca stabilizator în timpul procesării și depozitării. Folatul este necesar pentru organism pentru sinteza ADN și ARN și pentru metabolizarea aminoacizilor necesari pentru procesul de diviziune celulară. Acest compus nu este sintetizat de către corpul uman, așadar pentru om singura sursă este dieta, acidul folic fiind astfel un nutrient esențial pentru funcționarea optima a tuturor sistemelor corpului nostru.

De asemenea, acidul folic este important și pentru menținerea sănătății creierului, a arterelor și a sistemului imunitar, prevenind boli precum infarctul, cancerul și demența. Această vitamină poate fi găsită în diverse alimente, cum ar fi spanacul, fasolea și drojdia de bere, cu toate acestea, poate fi obținut și sub formă de supliment, care poate fi găsit în farmacii sau magazinele care comercializează produse naturiste.

Aportul zilnic recomandat de acid folic variază în funcție de vârstă, iar o deficiență a acestei vitamine poate duce la probleme de sănătate, cum ar fi accident vascular cerebral, anemie, depresie, boală Alzheimer și anumite tipuri de cancer. De asemenea, lipsa acestei vitamine poate provoca și probleme de sănătate în timpul sarcinii, cum ar fi hipertensiunea arterială și greutatea redusă la naștere.

Acid folic – beneficii

Acidul folic oferă diferite beneficii pentru sănătate. Între acestea voi sublinia doar câteva pe care le consider importante.

  • Primul beneficiu, probabil cel mai cunoscut, este că participă la formarea tubului neural – sistemului nervos al bebelușului, prevenind probleme grave precum spina bifida și anencefalia. De aceea suplimentele de acid folic le sunt recomandate graviduţelor de către medicul ginecolog.
  • Menține sănătatea creierului, prevenind probleme precum depresia, demența și boală Alzheimer, deoarece acidul folic participă la sinteză dopaminei și norepinefrinei, neurotransmițători care ajută la îmbunătățirea memoriei, a concentrației și a motivației.

Ca medicament, este utilizat ca antianemic, aflându-se pe lista medicamentelor esențiale ale Organizației Mondiale a Sănătății.

  • Stimulează formarea de celule sanguine, inclusiv celule roșii din sânge, trombocite și globule albe.
  • Un alt beneficiu foarte important este contribuția acidului folic la menținerea sănătatii pielii și a părului.
  • Tot acidului folic îi este atribuită și prevenirea unor tipuri de cancer, deoarece participă la exprimarea genelor și la formarea ADN-ului și ARN-ului, astfel încât aportul său previne modificările genetice ale celulelor;
  • În plus, acidul folic previne formarea plăcilor de aterom, contribuind la menținerea sănătății vaselor de sânge și prevenind boli precum ateroscleroza, infarctul și accidentul vascular cerebral.

Alimente bogate în acid folic

Așa cum spuneam la început, acidul folic nu este produs de organism, unica sursă fiind dieta. Foarte multe alimente conțin acid folic, dar cele mai mari cantități le regăsim în:

  • zarzavaturi cu frunze: spanac, salată, asparagus, ridichi
  • legume proaspete sau seci, precum fasolea, mazărea, lintea, broccoli
  • cereale sau produse din cereale (pâine, făină, cereale de mic dejun)
  • gălbenușul ouălor.
  • drojdia de bere
  • semințele de floarea soarelui, nuci, migdale, arahide
  • rinichii și ficat

alimente bogate in acid folic

Nu uitați sa preparați termic în mod corespunzător toate alimentele şi să spălați cu grijă fructele şi legumele pentru a evita o posibilă enterocolită sau alte afecțiuni care acum în plină pandemie au proliferat.

De ce este important ca acidul folic să facă parte din dieta noastră

Doza recomandată variază în funcție de vârstă și va fi întotdeauna recomandată de medicul curant.

Așa cum vă tot spun în articolele mele, suplimentele și vitaminele trebuie luate întotdeauna sub îndrumare medicală, acestea fiind recomandate în cazurile de deficiență, descoperita în urma unor analize complexe și a unui consult de specialitate. Acidul folic este o vitamina recomandată și în cazurile de anemie, dar și femeilor însărcinate.

Deficitul de acid folic pe termen scurt poate provoca unele simptome, cum ar fi pierderea poftei de mâncare, slăbiciune, cefalee, greață, diaree, vărsături și căderea părului. Pe de altă parte, deficiența acestei vitamine pentru perioade lungi de timp poate provoca boli de inimă, cum ar fi atac de cord și accident vascular cerebral, pe lângă faptul că provoacă multe alte patologii.

Surse documentare* Organizația mondială a sănătății, Wikipedia

Sursa foto* Freepick

  • 33
  •  
  •  
  •  
  •  

1 Comment on "De ce este important ca acidul folic să facă parte din dieta noastră"

  1. E bine de știut.Nu știam beneficiile acidului folic

Leave a comment

Your email address will not be published.


*